Multidisciplinary approaches in university studies. The perspective of the students enrolled in the UAM-Iztapalapa

Authors

  • Juan-Manuel Hernández-Vázquez Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa
  • Marco-Antonio Leyva-Piña Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa
  • Javier Rodríguez-Lagunas Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.811

Keywords:

multidisciplinary approach, curriculum reform, flexible curriculum, student opinions, UAM, Mexico

Abstract

This article aims to provide elements to assess, from the students’ perspective, the relevance of the reform to the university training model, in terms of the multidisciplinary approach. The great majority of mexican public universities have made curricular adjustments in this sense, through the emphatic incorporation of subjects belonging to multiple disciplines. The Iztapalapa campus of the Metropolitan Autonomous University (Universidad Autónoma Metropolitana, UAM) has done so in most of the degree plans of its three academic divisions. However, 17 years after the process of inserting multidisciplinary elective courses began, the result of this policy have not been showed yet; this study contributes to repair this lack, appealing to the opinions of its students on the usefulness of the information and institutional orientation received, their motivations and the fulfillment of their expectations, the relevance of these courses, and their proposals for improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan-Manuel Hernández-Vázquez, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa

Mexicano. Doctor en Estudios Sociales por la Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa (UAM-I), México. Profesor investigador y coordinador del programa de Maestría y Doctorado en Estudios Sociales-Línea Estudios Laborales, UAM-I. Miembro del SNI, nivel 1. Temas de investigación: reforma universitaria, educación y mercados de trabajo, habitabilidad educativa de los espacios escolares.

Marco-Antonio Leyva-Piña, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa

Mexicano. Doctor en Estudios Sociales por la Universidad Autónoma Metropolitana- Xochimilco (UAM-X), México. Profesor investigador del Departamento de Sociología, UAM-I. Temas de investigación: reforma universitaria, modelos universitarios, relaciones laborales.

Javier Rodríguez-Lagunas, Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa

Mexicano. Doctor en Sociología por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), México. Profesor investigador y Jefe del Departamento de Sociología, UAM-I, México; coordinador del Laboratorio de Docencia y el Estudiante Universitario (LADEU). Miembro del SNI, nivel 1. Temas de investigación: reforma universitaria, educación y trabajo profesional, modelos educativos y perfil escolar de los estudiantes.

Published

2020-10-01

How to Cite

Hernández-Vázquez, J.-M., Leyva-Piña, M.-A., & Rodríguez-Lagunas, J. (2020). Multidisciplinary approaches in university studies. The perspective of the students enrolled in the UAM-Iztapalapa. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 11(32), 23–45. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.811

Issue

Section

Territories

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.