Personal factors influencing future teachers' self-assessment about the pedagogical dimension of ICT use

Authors

  • Carolina Flores-Lueg
  • Rosabel Roig-Vila

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.345

Keywords:

information and communication technologies, teacher training, higher education, digital skills, self-perception, Chile

Abstract

This article presents the main findings of a study that focused on determining the factors that have an impact on the assessment of students of Pedagogy about their level of competence for the pedagogical use of information and communication techniques (ICT). Personal variables were considered (age, sex, ICT training, educational level of initial training and connectivity) and their impact on the levels of self-perceived digital competence by 175 students belonging to the Pedagogy degree of a Chilean public university. An ad hoc scale was used for the study that achieved very good psychometric qualities in the validation process. The results show that future teachers feel they have some knowledge about the use of ICT from a pedagogical perspective, but within the framework of a traditional approach. The personal variables that had an impact on this assessment were age, sex, and the level of initial teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Flores-Lueg

Chilena. Doctora en Investigación Educativa, Universidad de Alicante, España; Magíster en Ciencias de la Educación, Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile; Máster en Educación y Tecnologías de la Información y Comunicación aplicadas a educación, Universidad de Alicante, España. Docente del Departamento de Ciencias de la Educación, Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad del Bío-Bío, Chile. Temas de investigación: educación y TIC; formación del profesorado [cflores@ubiobio.cl].

Rosabel Roig-Vila

Española. Doctora en Pedagogía por la Universidad de Alicante, España. Profesora Titular del Área de Didáctica y Organización Escolar en el Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas, Directora del Instituto de Ciencias de la Educación y Directora del grupo de investigación EDUTIC-ADEI (Educación y TIC. Atención a la Diversidad. Escuela Inclusiva) (VIGROB-039), Universidad de Alicante, España. Temas de investigación: tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la educación [rosabel.roig@au.es].

Published

2019-02-01

How to Cite

Flores-Lueg, C., & Roig-Vila, R. (2019). Personal factors influencing future teachers’ self-assessment about the pedagogical dimension of ICT use. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 10(27), 151–171. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.345

Issue

Section

Outlines