Contributions for a state of affairs about pertinence in tourism professional training

Authors

  • Fredy-Ismael González-Fonseca
  • Ana-Leticia Tamayo-Salcedo
  • Elva-Esther Vargas-Martínez

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.349

Keywords:

social pertinence, professional training, tourism, México

Abstract

There is a considerable body of work about pertinence in higher education. However, the amount of studies about pertinence in the field of training for tourism professionals in Mexico is small. The purpose of this article is to present contributions to the state of affairs about pertinence in tourism professional training during the period 2000-2015, through the analysis of published indexed articles. The first step is a description of the methodological procedure; the second is a tour on the interpretations of the term relevance in higher education; the third is the result of a documentary research on the position of academics about pertinence in the training of professionals in tourism, and the last section presents the conclusions and future lines of research. Among the most relevant results we can point out the constant concern for the university-society relationship and the existing tensions between the training of professionals in tourism and the world of work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fredy-Ismael González-Fonseca

Colombiano. Doctor en Estudios Turísticos, Centro de Investigaciones en Estudios Turísticos (CIETUR), Facultad de Turismo y Gastronomía de la Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM), Maestro en Administración, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Profesor Investigador de Carrera de la Universidad de Quintana Roo, Unidad Académica Chetumal, México. Temas de investigación: formación profesional en turismo, ecoturismo y turismo sustentable [fredy_gf@yahoo.com.mx].

Ana-Leticia Tamayo-Salcedo

Mexicana. Doctora en Ciencias de la Educación, Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México. Profesora investigadora de tiempo completo, Centro de Investigación y Estudios Turísticos (CIETUR), Facultad de Turismo y Gastronomía, Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM).  Temas de investigación: construcción del conocimiento y formación profesional en turismo [altamayos@uaemex.mx].

Elva-Esther Vargas-Martínez

Mexicana. Doctora en Ciencias Ambientales, Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM). Directora de la Facultad de Turismo y Gastronomía, Universidad Autónoma del Estado de México (UAEM); Profesora investigadora de tiempo completo, miembro del CIETUR. Temas de investigación: gestión ambiental, sustentabilidad, responsabilidad social, empresas turísticas [elvacolegio@hotmail.com].

Published

2019-02-01

How to Cite

González-Fonseca, F.-I., Tamayo-Salcedo, A.-L., & Vargas-Martínez, E.-E. (2019). Contributions for a state of affairs about pertinence in tourism professional training. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 10(27), 195–215. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.349

Issue

Section

Resonances