Adaptability skills and factors of academic success among university students

Authors

  • Pedro-Ricardo Álvarez-Pérez Universidad de La Laguna
  • David López-Aguilar Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.815

Keywords:

university education, academic success, adaptability skills, academic dropout, Spain

Abstract

This article analyzes the factors that intervene in the transition, adaptability and success in university education. The study aimed to identify the characteristics of well adapted and successful students enrolled in higher education. The data collected through a questionnaire with a sample of 208 students from 36 different university degrees showed that performance in the previous stages is a determining factor of adaptability. The successful students manifested clear goals, high satisfaction with the chosen degree, good knowledge of the professional profile, constancy in the study process, class attendance, etc. The establishment of this profile is important as a reference for the orientation of pre-university students, so that they develop adaptability skills and prepare for access to undergraduate studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro-Ricardo Álvarez-Pérez, Universidad de La Laguna

Español. Doctor en Ciencias de la Educación. Profesor Titular de Orientación Profesional en la Universidad de La Laguna, España; Director del Grupo Universitario de Formación y Orientación Integrada (GUFOI); Director del Departamento de Didáctica e Investigación Educativa; Director del Servicio de Orientación e Información al Alumnado y Coordinador del Plan de Tutorías de la Facultad de Educación, Universidad de La Laguna, España (Sitio web: http://palvarez.webs.ull.es). Temas de investigación: transiciones y trayectorias académicas y profesionales del alumnado; abandono, permanencia y éxito en los estudios; orientación y tutoría universitaria.

David López-Aguilar, Universidad de La Laguna

Español. Doctor en Educación. Profesor Ayudante Doctor, Universidad de La Laguna, España; Miembro del grupo de investigación GUFOI y del Grupo de Innovación sobre Competencias de Adaptabilidad; Coordinador del área de Investigación, Innovación y Formación del Servicio de Orientación e Información al Alumnado de la Facultad de Educación, Universidad de La Laguna, España (Sitio web: http://dlopez.webs.ull.es). Temas de investigación: procesos de transición académica del alumnado; permanencia en los estudios, y orientación y tutoría universitaria.

Published

2020-10-01

How to Cite

Álvarez-Pérez, P.-R., & López-Aguilar, D. (2020). Adaptability skills and factors of academic success among university students. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 11(32), 46–66. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.815

Issue

Section

Territories

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.