University and social protest: a reflection from Chile

Authors

  • José-Joaquín Brunner Universidad Diego Portales
  • Francisco Ganga-Contreras Universidad de Tarapacá https://orcid.org/0000-0001-9325-6459
  • Julio Labraña-Vargas UNESCO

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.814

Keywords:

Chile, higher education, role of the university, middle class, social conflicts

Abstract

Since October 2019, Chile experienced an intense social protest, which was later overcome by the effects of the Covid-19 pandemic. This essay explores the causes of the protest and the role of universities in times of crisis. It draws on concepts from the sociology of higher education and makes use of secondary data from public debate, the press, government agency reports, and from case study observations as well. The author concludes that the protest was caused by a gap between the expectations of participation in the benefits of capitalist modernization, mobilized by the massification of higher education, and the satisfactions generated by the state and the society as a whole. In this context, the universities have debated between withdrawing from the social struggles, yielding to them or contributing to overcoming the crisis from their own institutional rationality.

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Author Biographies

José-Joaquín Brunner, Universidad Diego Portales

Chileno, Doctor en Sociología por la Universidad de Leiden, Holanda. Investigador del Centro de Políticas Comparadas de Educación, Universidad Diego Portales; Profesor Titular de la Universidad Diego Portales, Chile, y Director de la Cátedra UNESCO de Políticas Comparadas de Educación Superior. Temas de investigación: economía política y gobernanza de la educación superior, análisis de sistemas, políticas comparadas. 

Francisco Ganga-Contreras, Universidad de Tarapacá

Chileno, Doctor en Gestión Estratégica y Negocios Internacionales, Universidad de Sevilla-España. Postdoctorado en Ciencias Humanas, Universidad del Zulia, Venezuela. Consultor Internacional, Profesor Titular del Departamento de Educación de la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad de Tarapacá, Chile. Temas de investigación: administración de organizaciones y gobernanza universitaria, gobernanza de entidades educativas.

Julio Labraña-Vargas, UNESCO

Chileno, Doctor en Filosofía por la Universidad Witten/Herdecke, Alemania. Investigador asociado de la Universidad Diego Portales, Chile; Coordinador Ejecutivo de la Cátedra UNESCO de Políticas Comparadas de Educación Superior e Investigador del Núcleo de Estudios Sistémicos Transdisciplinarios. Temas de investigación: sociología de la educación superior, historia de la educación, el vínculo entre cabios estructurales y semántica. 

Published

2020-10-01

How to Cite

Brunner, J.-J., Ganga-Contreras, F., & Labraña-Vargas, J. (2020). University and social protest: a reflection from Chile. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 11(32), 3–22. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.814

Issue

Section

Territories