University governance: conceptual approaches and extents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.854

Keywords:

higher education, university governance, institutional performance, complexity, policy regime, Latin America

Abstract

Studying the relationships between governance, public policy and institutional performance in the field of higher education has become a great challenge for researchers, but also an attractive opportunity, given the complexity that this triad of concepts represents. The purpose of this work is to carry out a theoretical reflection on the conceptual scope of university governance and its connection with public policy and its corresponding performance, in order to specify the terminology and its most relevant significance for Latin America. This research is descriptive and documentary, based on the exploration of the contemporary sociological and political literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adrián Acosta-Silva

Mexicano.  Doctor en Investigación en Ciencias Sociales con especialización en Ciencia Política, Flacso-México, Sociólogo, Universidad de Guadalajara, México. Profesor-investigador titular C, Instituto de Investigaciones en Políticas Públicas y Gobierno, CUCEA-Universidad de Guadalajara, México. Temas de investigación: políticas públicas y cambios institucionales en educación superior; gobernanza institucional y desempeño universitario; poder y autonomía universitaria en América Latina.

Francisco Ganga-Contreras

Chileno. Doctor en Gestión Estratégica y Negocios Internacionales, Universidad de Sevilla, España, Administrador Público, Universidad de Los Lagos, Chile. Consultor Internacional, Profesor Titular del Departamento de Educación de la Facultad de Educación y Humanidades de la Universidad de Tarapacá, Chile. Temas de investigación: gobernanza universitaria, desempeño universitario, liderazgo, administración de organizaciones.

Claudio Rama-Vitale

Uruguayo. Doctor en Educación, UNESR; Doctor en Derecho, Universidad de Buenos Aires, Argentina. Asesor de la UNAD (Colombia); Director del Doctorado de Educación Superior Universitaria (UAI, UNRN y UA) de Argentina, e Investigador UDE y miembro del SNI Nivel II (Uruguay). Temas de investigación: sistemas de educación comparados; educación vitual; reformas y transfromaciones universitarias de América Latina.

Published

2021-02-01

How to Cite

Acosta-Silva, A., Ganga-Contreras, F., & Rama-Vitale, C. (2021). University governance: conceptual approaches and extents. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 12(33), 3–17. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.854

Issue

Section

Territories

Most read articles by the same author(s)