University governance leadership and teaching innovations: a review of the literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1186

Keywords:

higher education, leadership styles, university teaching

Abstract

This article examines the relationship between leadership styles in university governance and the quality of university teaching. The article is divided into four sections. First, the authors examine the relevance of leadership styles in universities. Next, they explore the evidence about the relationship between leadership and teaching innovations, highlighting the advantages of transformational and distributed leadership styles. The third section discusses this evidence in the context of Latin American systems, elaborating a useful model for university research and management. The essay ends with a summary, lines of research and suggestions for teaching management.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emilio Rodríguez-Ponce, Universidad de Tarapacá

Chileno. Doctor en Dirección de Empresas, Universidad Complutense de Madrid, España; Doctor en Educación, Universidad Autónoma de Barcelona, España; Magíster en Administración mención Finanzas, Universidad de Chile. Profesor Titular del Instituto de Alta Investigación de la Universidad de Tarapacá, Chile. Temas de investigación: educación superior; calidad y acreditación, liderazgo educativo y formación inicial docente.

Liliana Pedraja-Rejas, Universidad de Tarapacá

Chilena. Doctora en Administración y Dirección de Empresas, Universidad Politécnica de Valencia, España; Doctora en Ciencias de la Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile; Master Universitario en Dirección y Marketing, y Magíster en Educación. Profesora Titular del Departamento de Ingeniería Industrial y de Sistemas, Facultad de Ingeniería, Universidad de Tarapacá, Chile. Temas de investigación: calidad, liderazgo, gestión institucional y formación inicial docente.

Julio Labraña, Universidad Diego Portales

Chileno. Doctor en Sociología, Universidad Witten/Herdecke, Alemania; Magíster en Análisis Sistémico aplicado a la Sociedad, Universidad de Chile; Sociólogo, Universidad de Concepción, Chile. Investigador asociado del Centro Comparado de Políticas Públicas de la Universidad Diego Portales, Chile. Temas de investigación: sociología de la educación, sistemas de educación superior, teoría de sistemas sociales e innovación en la educación superior.

Published

2022-02-01

How to Cite

Rodríguez-Ponce, E., Pedraja-Rejas, L., & Labraña, J. (2022). University governance leadership and teaching innovations: a review of the literature. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 13(36), 102–123. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.36.1186

Issue

Section

Outlines