Academic Criteria to Guide and Assess the Academic Work in Engineering Degree

Authors

  • Gerardo Aragón-González
  • Mario-Ulises Larque-Saavedra
  • Alejandro León-Galicia
  • Ivan Vázquez-Alvarez

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.264

Keywords:

orientation, assessment, Mexico

Abstract

This article presents a methodology to guide and assess the academic work in institutions that carry out research on engineering. It lies in materializing, by means of academic criteria, the generality of the National Development and Normativity Program of the National Science and Technology Council (Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, conacyt), particularly about legislation of institutions,collegiate bodies, departments or faculties and the profile of graduated students. The criteria proposeessentially a qualitative assessment and are applied to the academic collectives in order to counteract thefragmentation and breakup between Science, Technology and Innovation and the need to find solutionsto national problems, without taking into account the Journal Citations Reports. The authors show this by means of a case study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gerardo Aragón-González

Mexicano. Maestro en Ciencias, Instituto Politécnico Nacional, México. Profesor Titular “C”, Programa de Desarrollo Profesional en Automatización, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco, México. Temas de investigación: control de movimiento, optimización de ciclos de potencia, educación en ingeniería [gag@correo.azc.uam.mx].

Mario-Ulises Larque-Saavedra

Mexicano. Maestro en Ciencias, Colegio de Graduados, Chapingo, México. Profesor Titular “C”, Departamento de Sistemas, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco, México. Temas de investigación: estadística e investigación de operaciones, educación en ingeniería [mls@correo.azc.uam.mx].

Alejandro León-Galicia

Mexicano. Maestro en Ciencias, Instituto Politécnico Nacional, México. Profesor Titular “C”, Programa de Desarrollo Profesional en Automatización, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco, México. Temas de investigación: control de movimiento, automatización de procesos de manufactura, aplicaciones de potencia fluida, educación en ingeniería [alg@correo.azc.uam.mx].

Ivan Vázquez-Alvarez

Mexicano. Doctor por la Universidad Estatal, Moscú–Lomonosov, Federación Rusa. Profesor Titular “A”, Departamento de Electrónica, Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Azcapotzalco, México. Temas de investigación: control de movimiento, optimización de frenos ABS, educación en ingeniería [iva@correo.azc.uam.mx].

Published

2018-02-01

How to Cite

Aragón-González, G., Larque-Saavedra, M.-U., León-Galicia, A., & Vázquez-Alvarez, I. (2018). Academic Criteria to Guide and Assess the Academic Work in Engineering Degree. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 9(24). https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.264

Issue

Section

Territories

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.