Flexible Education: strategy for the configuration of virtual universities in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.709

Keywords:

flexible education, virtual universities, historical analysis, Colombia

Abstract

The article reviews and reflects on the incursion and implementation of flexible education (FE) in higher education in Colombia as a strategy for training professionals for working in virtual platforms. In other words, it identifies the forces that have made it possible to generate a strategy of power/knowledge, and which today make it possible to make up a flexible professional for the virtualization of work, through an archeological-genealogical investigation in which the use of archeology will make it possible to go back exactly to the point where the FE emerges as a training strategy for the virtualization of professionals. With “scrutinizing the emergence” the authors refer exclusively to when the discourse of "flexibilization" makes its appearance for the constitution of virtual universities in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia-Rocío Benitez-Saza

Colombiana. Doctora en Gerencia y Política Educativa de la Universidad de Baja California, México; Magister en Desarrollo Educativo y Social de la Universidad Pedagógica Nacional, Colombia. Adscrita como docente investigadora de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Temas de investigación: pedagogía, tecnologías de la información y la comunicación, didáctica, currículo.

Juan-Esteban Santamaría-Rodríguez

Colombiano. Doctorando en Educación, Universidad Católica de Córdoba, Argentina; Magíster y Licenciado en Teología, Pontificia Universidad Javeriana, Colombia. Docente e investigador de la Facultad de Teología de la Universidad Santo Tomás, Colombia; investigador del Instituto Iberoamericano de La Haya para la Paz, los Derechos Humanos y la Justicia Internacional, Países Bajos; investigador adjunto del Centro Latinoamericano de Estudios en Epistemología Pedagógica, Cuba. Temas de investigación: pedagogías latinoamericanas, pedagogías críticas, investigación pedagógica, teologías latinoamericanas y teologías contextuales.

Scarlet Sotomayor-Tacuri

Colombiana. Magister en Ciencias Sociales con mención en Género y Desarrollo, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ecuador. Especialista en Políticas públicas y justicia de género del Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Argentina; Antropóloga de la Universidad Icesi, Cali, Colombia; investigadora independiente. Temas de investigación:  movimientos sociales, diversidades sexuales, género y educación.

Published

2020-06-01

How to Cite

Benitez-Saza, C.-R., Santamaría-Rodríguez, J.-E., & Sotomayor-Tacuri, S. (2020). Flexible Education: strategy for the configuration of virtual universities in Colombia. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 11(31), 118–129. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.709

Issue

Section

Outlines

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.