The first year of college. Working conditions, admission procedures and academic dropout from the teachers’ perspective

Authors

  • María-Paula Pierella
  • Nadia-Soledad Peralta
  • María-Isabel Pozzo

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.706

Keywords:

school dropout, university admission, teacher working conditions, university education, university teachers, Argentina

Abstract

The main purpose of this article is to analyze the perspectives of first year teachers from some faculties of the National University of Rosario, Argentina, with regard to the conditions in which university teaching is performed. Within these perspectives, the authors specifically investigate the evaluations of the admission system and the ways in which they interpret the academic dropout that takes place during the first years. In the framework of a research that contemplates a qualitative and a quantitative phase, this article presents the results obtained in the second of these phases. The data gathering technique we implemented was a questionnaire to first year teachers of the mentioned university. A multiple correspondence analysis was carried out, as well as bivariate analysis. The general results show that most of the teachers agree with the system of direct admission, setting and accompaniment instances, and that they consider the enrollees’ personal problems as the main causes of abandonment during the first year. The study aims to highlight the importance of recognizing the first year as a cycle with specific characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María-Paula Pierella

Argentina. Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires (UBA), Argentina; Magíster en Educación por la Universidad Nacional de Entre Ríos (UNR), Argentina. Investigadora asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE), Argentina; docente en la carrera de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades y Artes, UNR; integrante del Programa de Estudios sobre la Educación Pública (PESUP) en el Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, UBA. Temas de investigación: autoridad pedagógica, vínculos entre estudiantes y profesores en el ámbito de la educación superior, problemática del ingreso a la universidad y la formación del profesorado universitario.

Nadia-Soledad Peralta

Argentina. Doctora en Psicología por la Universidad Nacional de San Luis, Argentina; Psicóloga y Profesora en Psicología por la Universidad Nacional de Rosario (UNR), Argentina. Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE); docente de la carrera de Psicología de la UNR y miembro de la comisión académica y docente de la Especialización en Psicodiagnóstico de la UNR; directora del Programa Interdisciplinario de Análisis de Datos de la UNR. Temas de investigación: argumentación en estudiantes universitarios, interacción sociocognitiva y análisis de datos.

María-Isabel Pozzo

Argentina. Doctora en Humanidades y Artes, mención Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Rosario, Argentina; magíster en Enseñanza de español como lengua extranjera por la Universidad de Barcelona, España; profesora y licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Investigadora independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE); profesora adjunta en la carrera de Ciencias de la Educación, Facultad de Humanidades y Artes, UNR. Temas de investigación: educación intercultural,  alfabetización académica y didáctica de la investigación en educación.

TERRITORIOS

Published

2020-06-01

How to Cite

Pierella, M.-P., Peralta, N.-S., & Pozzo, M.-I. (2020). The first year of college. Working conditions, admission procedures and academic dropout from the teachers’ perspective. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 11(31), 68–84. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.706

Issue

Section

Territories

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.