Development and assessment of communicative competence in initial teacher training

Authors

  • Marta Gràcia Universidad de Barcelona
  • Maria-Josep Jarque Universidad de Barcelona
  • Marta Astals
  • Kholoud Rouaz Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.591

Keywords:

communicative competence, learning, assessment, teacher training, Spain

Abstract

The education of future teachers must necessarily include the development of communicative competence
because of its fundamental character as an instrument of communication, of the production and
transformation of knowledge and for the improvement of the quality of learning, as well as to favor the
development of critical thinking, both in relation to one's own studies and to one's subsequent professional
performance. In spite of this, there are few studies and researches dedicated to it. The purpose
of this article is to contribute to filling this void by presenting the results of a study whose objective is to
improve the construction of argumentative oral texts and metalinguistic reflection on their elements,
through the development and introduction of teaching strategies and instruments. A mixed method was
used, which includes quantitative and qualitative analyses. The instruments used were the evaloe or
Escala de Evaluación de la Lengua Oral en Contexto Escolar (i. e. Oral Language Assessment Scale in
a School Context) (Gràcia et al., 2015a) and a rubric constructed for this purpose. The results show that
if adjusted teaching strategies and instruments are introduced, students learn to construct texts in which
one or more interlocutors are involved and to reflect on them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Gràcia, Universidad de Barcelona

Española. Doctora en Psicología por la Universidad de Barcelona, España. Profesora titular en el Departamento de Cognición, Desarrollo y Psicología de la Educación, Universidad de Barcelona. Temas de investigación: enseñanza y aprendizaje de la lengua oral en contexto escolar y universitario, instrumentos de evaluación y de formación docente en lengua oral.

Maria-Josep Jarque, Universidad de Barcelona

Española. Máster en Lingüística, Licenciada en Filología. Profesora asociada en el Departamento de Cognición, Desarrollo y Psicología de la Educación de la Universidad de Barcelona, España. Temas de investigación: enseñanza y aprendizaje de lenguas en la modalidad oral y signada y en la estructura lingüística de las lenguas de signos.

Marta Astals

Española. Estudiante del grado de Psicología en la Universidad de Barcelona, España. Investigadora en formación en el Departamento de Cognición, Desarrollo y Psicología de la Educación de la Universidad de Barcelona. Temas de investigación: enseñanza y aprendizaje de la lengua oral en contexto universitario.

Kholoud Rouaz, Universidad de Barcelona

Marroquí. Estudiante del grado de Psicología en la Universidad de Barcelona, España. Investigadora en formación en el Departamento de Cognición, Desarrollo y Psicología de la Educación de la Universidad de Barcelona. Temas de investigación: enseñanza y aprendizaje de la lengua oral en contexto universitario.

Published

2020-02-01

How to Cite

Gràcia, M., Jarque, M.-J., Astals, M., & Rouaz, K. (2020). Development and assessment of communicative competence in initial teacher training. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 11(30). https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.30.591

Issue

Section

Outlines