A comparison of mathematics anxiety profiles between Mexican and German students

Authors

  • Cristina Eccius-Wellmann
  • Antonio G. Lara-Barragán
  • Bastian Freitag
  • Stefan Freitag

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.246

Keywords:

mathematics anxiety, cultural differences, German students, Mexican students

Abstract

This article outlines the mathematics anxiety profiles of Mexican and German students by means of a questionnaire that has been drawn up ex professo. The mathematics anxiety can be defined around three description terms: beliefs, attitudes and emotions. The authors establish a Mathematics anxiety index and when they put it into practice they observe that the German students tend to obtain a higher value, which means that they have a higher level of mathematics anxiety. The differences in the values of the Mathematics anxiety index can be understood in terms of cultural differences. This interpretation can be consistent with the cultural differences and matches the obtained results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Eccius-Wellmann

Mexicana. Doctora en Educación Matemática por la Universidad de Hamburgo, Alemania. Profesora investigadora de la Escuela de Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad Panamericana, campus Guadalajara, México. Temas de investigación: errores algebraicos y su procedencia, enseñanza- aprendizaje de las matemáticas, ansiedad matemática y confianza en la matemática y en las TIC (ceccius@up.edu.mx)

Antonio G. Lara-Barragán

Mexicano. Maestro en Física por la Universidad Autónoma Metropolitana, México, y maestro en Pedagogía por la Universidad Panamericana, México. Profesor investigador de la Facultad de Ingeniería, Universidad Panamericana, campus Guadalajara, México. Temas de investigación: didáctica de la física, enseñanza de las ciencias y evaluación de los aprendizajes (alara@up.edu.mx).

Bastian Freitag

Alemán. Doctor en Electrónica. Profesor en la carrera de Ingeniería Mecatrónica, Hochschule Bonn-Rhein- Sieg, University of AppliedScience, Sankt Augustin, Alemania. Temas de investigación: investigación en el campo de la didáctica, la teoría de probabilidad y estadística (Bastian.Martschink@h-brs.de)

Stefan Freitag

Alemán. Dipl.-Berufspäd. Profesor adjunto para Asignaciones Especiales y Profesor adjunto en Matemáticas para la Escuela de Administración en la Hochschule Bonn-Rhein-Sieg University of Applied Science, Sankt Augustin, Alemania. Temas de investigación: didáctica (Stefan.Freitag@h-brs.de).

Published

2018-09-15

How to Cite

Eccius-Wellmann, C., Lara-Barragán, A. G., Freitag, B., & Freitag, S. (2018). A comparison of mathematics anxiety profiles between Mexican and German students. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 8(23), 69–83. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.246

Issue

Section

Territories