Teaching yoga: Changes Over the Years

Authors

  • Roxana-Guadalupe Ramos-Villalobos Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2025.45.1974

Keywords:

art education, dance, yoga, History of education

Abstract

This article is part of a broader research entitled Dance and Yoga, which investigates the links between these two disciplines. The concern arose because dancers, teachers, and choreographers currently include yoga as part of their training, and some professional dance schools integrate it as a compulsory or complementary subject in the curriculum for the dancers' training. The advances I present focus on aspects related to the teaching of yoga, I divided them into: 1) what is yoga; 2) the commitments of the guru (teacher) and the śiṣya (student); 3) a guru of the twentieth century: B.K.S. Iyengar; 4) the classroom in the practice of yoga; and 5) the aids or props. To elaborate on it, I relied on two types of sources: documentary and testimonial. Among the documentary sources, I reviewed classic yoga books, and texts by authors who are experts in postural yoga and Asian studies. As testimonial sources, I carried out twelve interviews, of which I took up comments from three, highlighting the one with Raya Uma Datta, a yoga teacher from India.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roxana-Guadalupe Ramos-Villalobos, Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura

Mexicana. Doctora en Pedagogía, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), México. Investigadora titular C tiempo completo, Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de la Danza José Limón, Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura, México. Temas de investigación: historia de la educación dancística, educación artística. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2797-7263.

References

Bhagavad-gītā. Tal como es (1997), (trad. Bhaktivedanta Swāmi Prabhupāda), Argentina, Bhaktivedanta Book Trust.

Carozzi, María Julia (1999), “La autonomía como religión: la Nueva Era”, Alteridades, núm. 9, vol. 18, pp. 19-38.

De la Torre, René, Cristina Gutiérrez y Nahayeilli Juárez (2016), Variaciones y apropiaciones latinoamericanas del New Age, México, CIESAS-El Colegio de Jalisco.

Dussel, Inés y Marcelo Caruso (1999), La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar, Argentina, Santillana.

Eliade, Mircea (1991), El yoga: inmortalidad y libertad (trad. Diana Luz Sánchez), México, FCE.

Gandhi, Mahatma (2018), El bhagavad-Gita de acuerdo a Gandhi. Evangelio de la acción desinteresada, Buenos Aires, Kier.

Gheranda (2004), The Gheranda Samhita: The Original Sanskrit and an English Translation,James Mallinson, Woodstock, [Consulta: marzo de 2023].

González del Solar, Susana (1976), “Hatha yoga pradīpikā de Svātvārāma. Estudio, traducción y notas”, tesis de maestría (no publicada) en Estudios Orientales, Universidad Nacional Autónoma de México, México.

Herrera, León (1971), El Yogasutra de Patañjali, con comentario del Rey Bhoja, Lima, Ignacio Prado Pastor.

Iyengar, B.K.S. (2011), Luz sobre el Prānāyāma,Barcelona, Kairós.

Iyengar, B.K.S. (2009), Luz sobre el yoga. Yoga Dīpikā, Barcelona, Kairós.

Iyengar, B.K.S. (2000), La esencia del yoga. Aṣṭadaḷa Yogamālā, vol. 1, Barcelona, Kairós.

Iyengar, Geeta (2007), Yoga para la mujer,Barcelona, Kairós.

Muñoz, Adrián (2023), “Las variedades (pos) modernas de la experiencia yóguica. Del yoga a la cábala, y del linaje a la individualización”, Revista Internacional de Estudios Asiáticos, vol. 2, núm. 1, pp. 242-266, DOI: https://doi.org/10.15517/riea.v2i1.52512.

Muñoz, Adrián (2016a), Radiografía del hathayoga, México, El Colegio de México.

Muñoz, Adrián (2016b), “¿El yoga o los yogas? Entre la tradición y la taxonomía”, Estudios de Asia y África, vol. LI, núm. 2, mayo-agosto, pp. 465-479, DOI: https://doi.org/10.24201/eaa.v51i2.2178.

Powell, Seth (2018), “The anciano yoga strap: a brief history of the yogapatta”, The luminescent.blogspot.com, 16 de june (v2), <https://drive.google.com/file/d/1YGcyH_iFjr6GiZOXW6eOpLg-yZRTAvU2/preview> [Consulta: noviembre de 2023].

Svātmārāma (s. f.), Hatha Yoga Pradīpikā, Madras, Theosophical Publishing House (trad. 1972).

Tola, Fernando y Carmen Dragonetti (2005), La filosofía yoga. Un camino místico universal, Barcelona, Kairós.

Published

2025-02-01

How to Cite

Ramos-Villalobos, R.-G. (2025). Teaching yoga: Changes Over the Years. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 16(45), 83–97. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2025.45.1974

Issue

Section

Genealogies