Educational Paths of Students at the National University of Río Cuarto, Argentina, between 2018 and 2022

Authors

  • Romina-Cecilia Elisondo CONICET
  • Daiana Schlegel Universidad Nacional de Río Cuarto
  • María-Fernanda Melgar Universidad Nacional de Río Cuarto

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.43.1590

Keywords:

school path, university education, virtual education, students, learning, Argentina

Abstract

The purpose of this article is to understand educational paths from the perspective of a group of students who attended the university before, during and after the pandemic. The authors focused on 20 students enrolled in a Psychopaedagogy degree at the National University of Río Cuarto (Argentina) using individual and group interviews, as well as written narratives and the analysis of data produced during workshops. The analyses show a variety of constructed learning and valuable shared experiences. They also highlight the importance of relationships and emotions throughout the trajectories. The stories about the experiences during and after the pandemic reveal reconfigurations of times, spaces and ways of being a student at the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Romina-Cecilia Elisondo, CONICET

Argentina. Doctora en Psicología, Universidad de Murcia, España; Doctora en Psicología, Universidad Nacional de San Luis, Argentina. Investigadora Adjunta, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina; Docente, Departamento de Educación de la Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Río Cuarto (UNRC), Argentina. Temas de investigación: educación, creatividad, innovación educativa, aprendizaje creativo, contextos de enseñanza. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7841-9878.

Daiana Schlegel, Universidad Nacional de Río Cuarto

Argentina. Licenciada en Psicopedagogía, Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina; Doctoranda en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Cuyo, Argentina; Becaria, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), Argentina. Docente, Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina; Profesora titular, Universidad de Mendoza (sede Río Cuarto), Argentina. Temas de investigación: psicología educacional, compromiso académico, competencias transversales, emociones académicas, contextos de aprendizaje. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0583-5341.

María-Fernanda Melgar , Universidad Nacional de Río Cuarto

Argentina. Doctora en Psicología, Universidad Nacional de San Luis (UNSL), Argentina. Docente, Departamentos de Educación y Educación Inicial, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina. Temas de investigación: museos, educación, creatividad, aprendizaje a lo largo de la vida. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4331-0319.

Published

2024-06-01

How to Cite

Elisondo, R.-C., Schlegel, D. ., & Melgar , M.-F. (2024). Educational Paths of Students at the National University of Río Cuarto, Argentina, between 2018 and 2022. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 15(43), 141–161. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.43.1590

Issue

Section

Outlines

Most read articles by the same author(s)