Accessing and choosing a career in the Colombian higher education system: socioeconomic factors and public financial support

Authors

  • María-Inés Barbosa-Camargo Universidad de La Salle
  • Antonio García-Sánchez Universidad de Sevilla
  • María-Luisa Ridao-Carlini Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.38.1511

Keywords:

access to higher education, financing of education, statistical analysis (Probit models), Colombia

Abstract

Based on the assertion that knowing the effects of socioeconomic determinants and support policies on access and choice of higher education programs is fundamental to achieve sustainable development and correct social inequalities, the authors analyze these determinants and their effects in Colombia with data from SPADIES (System for the Prevention of Dropout in Higher Education, in Spanish Sistema para la prevención de la Deserción de la Educación Superior), ICFES (Colombian Institute for the Promotion of Higher Education, in Spanish Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior) and ICETEX (Colombian Institute for Educational Credit and Technical Studies Abroad, in Spanish Instituto Colombiano de Crédito Educativo y Estudios Técnicos en el Exterior), using an ordered probit model with endogenous regressors. They observe an exclusion effect in access to university studies, since family income, the mother's educational level and access to educational credit are determinants; in contrast, the effects are almost insignificant in technical studies and very marginal in technological studies.

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Author Biographies

María-Inés Barbosa-Camargo, Universidad de La Salle

Colombiana. Doctora en Análisis Económico Aplicado e Historia Económica, Universidad de Sevilla, España; Magíster en Ciencias Económicas y Economista, Universidad Nacional de Colombia. Profesora Asociada en la Facultad de Economía, Empresa y Desarrollo Sostenible, Universidad de La Salle, Bogotá, Colombia. Temas de investigación: economía de la educación, economía aplicada, desarrollo. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7705-7983.

Antonio García-Sánchez, Universidad de Sevilla

Español. Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad de Huelva, España. Profesor contratado doctor, Coordinador de Estudios de Posgrado en el Departamento de Economía e Historia Económica y miembro de la Comisión Permanente de la Junta de Facultad de Turismo y Finanzas de la Universidad de Sevilla, España. Temas de investigación: economía de la innovación y el cambio tecnológico, economía y desarrollo regional, economía de la educación y la cultura. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7747-6929.

María-Luisa Ridao-Carlini , Universidad de Sevilla

Española. Doctora en Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad de Sevilla. Profesora Titular de Universidad y Directora del Departamento de Economía e Historia Económica de la Universidad de Sevilla, España. Temas de investigación: economía de la educación y la cultura, economía y desarrollo regional. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8440-105X.

Published

2023-04-28

How to Cite

Barbosa-Camargo, M.-I., García-Sánchez, A., & Ridao-Carlini , M.-L. (2023). Accessing and choosing a career in the Colombian higher education system: socioeconomic factors and public financial support. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 13(38), 42–62. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.38.1511

Issue

Section

Territories