The ideology of new public management from the point of view of Chilean university managers: a multiple case study

Authors

  • Julio Labraña Universidad de Tarapacá
  • José-Joaquín Brunner Universidad Diego Portales

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.38.1507

Keywords:

higher education, universities, new public management, academic capitalism, Chile

Abstract

This article examines the effects of the internalization of the ideas of new public management among Chilean university managers, analyzing both their interpretation of this process and the main tensions they perceive in the implementation of the new internal monitoring and accountability systems. The analysis shows that managers actually adhere in their actions to the principles of the new public management, while also expressing some criticism about the use of new indicators, regardless of institution they belong to. The article concludes with a summary and identifies possible areas of study on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Labraña, Universidad de Tarapacá

Chileno. Dr. phil. por la Universität Witten Herdecke, Alemania, Sociólogo de la Universidad de Concepción, Chile y Magíster en Análisis Sistémico aplicado a la Sociedad de la Universidad de Chile. Profesor Asistente, Universidad de Tarapacá, Chile; forma parte del Núcleo de Estudios Sistémicos Transdisciplinarios (NEST) y el Núcleo de Investigación en Inter- y Transdisciplina para la Educación Superior (NITES), Chile. Temas de investigación: sociología de la educación superior, cambio organizacional y teoría de sistemas sociales. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2441-8260.

José-Joaquín Brunner, Universidad Diego Portales

Chileno. Doctor en Sociología por la Universidad de Leiden, Holanda, pregrado en la Pontificia Universidad Católica de Chile, posgrado en la Universidad de Oxford. Profesor Titular de la Universidad Diego Portales, Chile, donde dirige la Cátedra UNESCO de Sistemas y Políticas Comparadas de Educación Superior y el Programa de Doctorado de Educación Superior, impartido conjuntamente con la Universidad de Leiden. Temas de investigación: economía política y gobernanza de la educación superior, análisis de sistemas y políticas comparadas. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7832-0237.

Published

2023-04-28

How to Cite

Labraña, J., & Brunner, J.-J. (2023). The ideology of new public management from the point of view of Chilean university managers: a multiple case study. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 13(38), 3–23. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2022.38.1507

Issue

Section

Territories