Students Facing Bullying and Sexual Harassment: Perceptions from the University Environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.43.1472

Keywords:

gender violence, sexual harassment, public universities, Mexico

Abstract

University environments are not free from the existence of gender-based violence, particularly bullying and sexual harassment. In response, higher education institutions have developed various actions, including consciousness-raising actions and the implementation of protocols and attention procedures. Nevertheless, the impact of these actions in reducing the incidence of the phenomenon has not been sufficiently studied. The present study aimed to identify the incidence of sexual harassment and bullying among students enrolled in a state public university, in comparison with the institutional actions undertaken for its eradication. A quantitative and descriptive research was carried out, in which a questionnaire was applied to 396 students enrolled in the same faculty. Among the results, we confirmed how generally this phenomenon is incrusted in the institutions, its social normalization and the inadequate promotion and execution of the existing policies and protocols.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Avitia-Carlos, Universidad Autónoma de Baja California

Mexicana. Doctora en Sistemas y ambientes educativos, Universidad de Guadalajara, México. Profesora Investigadora de Tiempo Completo, Coordinadora General del Centro de Investigación para el Aprendizaje Digital, Universidad Autónoma de Baja California (UABC), México. Temas de investigación: gestión de la innovación y la transformación digital en las organizaciones, adopción de tecnología con perspectiva social en el proceso educativo y competencia digital. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9448-7558.

Yolanda-Viridiana Chávez-Flores, Autonomous University of Baja California

Mexicana. Doctora en Psicología con orientación en calidad de vida y salud, Universidad de Guadalajara, México. Profesora Investigadora de Tiempo Completo, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad Autónoma de Baja California (UABC), México. Temas de investigación: calidad de vida y conductas de riesgo en juventudes, autolesión no suicida, riesgo suicida, salud mental, diseño y evaluación de intervenciones psicosociales, atención y cuidado de la salud. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0613-167X.

Norma Candolfi-Arballo, Autonomous University of Baja California

Mexicana. Doctora en Sistemas y ambientes educativos, Universidad de Guadalajara, México. Profesora Investigadora de Tiempo completo, Coordinadora de Extensión y Vinculación de la Facultad de Ciencias de la Ingeniería y Tecnología (FCITEC), Universidad Autónoma de Baja California (UABC), México. Temas de investigación: gestión de desarrollo de proyectos sobre competencias y habilidades tecnológicas en los diversos sectores económicos y en comunidades vulnerables. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9167-104X.

Published

2024-06-01

How to Cite

Avitia-Carlos, P., Chávez-Flores, Y.-V., & Candolfi-Arballo, N. (2024). Students Facing Bullying and Sexual Harassment: Perceptions from the University Environment. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 15(43), 50–67. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.43.1472

Issue

Section

Territories