Modelos psicossociais de responsabilidade social em universitários de diferentes campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.35.1082

Keywords:

social responsibility, university education, psychosocial factors, psychosocial models, higher education, Mexico

Abstract

This article develops models to explain social responsibility in students from different areas of knowledge at a public university in southeastern Mexico. Five hundred randomly selected students took part in this project. Instruments were administered to measure locus of control, self-concept, coping with problems, empathy, positive mental health and social responsibility. The results showed significant differences in all variables by knowledge area. Likewise, the resulting psychosocial models evidenced the contribution of self-concept, coping and empathy to university social responsibility. The results are analyzed on the basis of congruence with the university social responsibility approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario-Gerardo Serrano-Pereira

Mexicano. Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad Santander, España. Profesor de tiempo completo, Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Yucatán, México. Temas de investigación: formación universitaria y prevención del riesgo suicida en jóvenes.

María-Teresita Castillo-León

Mexicana.  PhD en Estudios Mesoamericanos por la Universidad de Hamburgo, Alemania. Profesora de Carrera Titular C de tiempo completo, Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Yucatán, México. Temas de investigación: promoción de la salud en grupos en situación de vulnerabilidad, formación integral universitaria.

Emelia Hernández-Payán

Mexicana. Doctora en Educación por el Centro de Estudios del Sureste, México. Docente en la Maestría en Educación Inclusiva, Escuela Normal Superior del Estado de Yucatán, México. Temas de investigación: educación de alumnos con discapacidad múltiple, visual y sordoceguera; currículo inclusivo; estrategias de intervención en educación especial.

Published

2021-10-01

How to Cite

Serrano-Pereira, M.-G., Castillo-León, M.-T., & Hernández-Payán, E. (2021). Modelos psicossociais de responsabilidade social em universitários de diferentes campus. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 12(35), 49–69. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.35.1082

Issue

Section

Territories