Infrastructure and technological equipment in the consolidated CONACYT doctorates: a view from public policy and from academics

Authors

  • Serafín-Ángel Torres-Velandia Instituto de Ciencias de la Educación (ICE) Universidad Autónoma del Estado de Morelos
  • Dalia Ruíz-Ávila Universidad Pedagógica Nacional UPN
  • Luis-Demetrio Meza-López Universidad Autónoma de Sinaloa

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.21.210

Keywords:

political, consolidated graduate programs, infrastructure, technological equipment, teachers, researchers, Mexico.

Abstract

In the high standards national graduate programs by the Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología in Mexico (CONACYT National Council of Science and Technology), the research professors' function is to enhance the training of students using, inter alia, institutional infrastructure resources and technological equipment. The study aimed to explore the perceptions of educators around the experience gained in the processes of appropriation and application of these resources in their academic practices. A qualitative methodological approach was applied under the paradigm of the Grounded Theory by Strauss and Corbin. Thus interviews with researchers showed a lack of information and communications technology and the absence of a comprehensive policy by the universities under study, to train the academic community in the efficient use of technological networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Serafín-Ángel Torres-Velandia, Instituto de Ciencias de la Educación (ICE) Universidad Autónoma del Estado de Morelos


Profesor Investigador en el ICE/UAEM

 

Doctorado en Filosofía y Ciencias de la Educación. Profesor investigador en la Universidad Autónoma del Estado de Morelos (UAEM). Líneas de investigación: Multi-modalidades en Educación Superior. Formación e investigación en red en el ámbito educativo.



Dalia Ruíz-Ávila, Universidad Pedagógica Nacional UPN

Coordinadora del Área Académica 1 Política Educativa, Procesos Institucionales y Gestión, de la Universidad Pedagógica Nacional UPN.

Doctorado en Antropología. Profesor investigador en la Universidad Pedagógica Nacional, Unidad Ajusco (UPN-Ajusco). Líneas de investigación: Análisis del discurso educativo.  Semiótica de la cultura.

Luis-Demetrio Meza-López, Universidad Autónoma de Sinaloa

Doctorado en Educación. Profesor de la Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS). Líneas de investigación: Estrategias de aprendizaje en línea. TIC en la educación. Evaluación del proceso educativo.

Published

2017-01-31

How to Cite

Torres-Velandia, S.- Ángel, Ruíz-Ávila, D., & Meza-López, L.-D. (2017). Infrastructure and technological equipment in the consolidated CONACYT doctorates: a view from public policy and from academics. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 8(21). https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.21.210

Issue

Section

Territories