Intergenerational social mobility in Mexico. The case of preschool graduates during the Covid 19 pandemic

Authors

  • Gustavo Mejía-Pérez Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco
  • Jacobo González-Baños Universidad Pedagógica Nacional
  • Francisco Alvarado-Pérez Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.39.1527

Keywords:

graduate follow-up, social mobility, preschool education, work conditions, higher education, Mexico

Abstract

This article analyzes the intergenerational social mobility of women beyond the normal age for higher education (18 to 22 years old) who studied and worked while enrolled in a bachelor's degree and who are engaged in teaching, based on a follow-up of graduates of the unit 097's degree in preschool education (Licenciatura en Educación Preescolar) of the National Pedagogical University (UPN) in Mexico City. For the study, an online questionnaire was applied; 128 graduates completed the questionnaire. The results show that the potential benefits of higher education in terms of social mobility are limited by the disadvantageous conditions in which preschool education graduates live and work, conditions that are accentuated by institutional factors (such as the low graduation rate of this unit) and other circumstances (such as the pandemic).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Mejía-Pérez, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco

Mexicano. Doctor en Ciencias en la Especialidad de Investigaciones Educativas (CINVESTAV), Instituto Politécnico Nacional, México; maestro en Investigación Educativa (UAA). Profesor visitante en la Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Azcapotzalco, México. Temas de investigación: movilidad social y distribución territorial de la oferta de educación superior. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2370-4276.

Jacobo González-Baños, Universidad Pedagógica Nacional

Mexicano. Licenciado en Sociología, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Profesor de tiempo completo, Unidad 097, Universidad Pedagógica Nacional, México. Temas de investigación: educación y mercados de trabajo; construcción social del conocimiento; seguimiento de egresados; autonomía universitaria. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2050-3492.

Francisco Alvarado-Pérez, Universidad Pedagógica Nacional

Mexicano. Licenciatura en Químico Bacteriólogo Parasitólogo (QBP), Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL), México. Profesor de tiempo completo, Unidad 097, Universidad Pedagógica Nacional, México. Temas de investigación: enseñanza de la ciencia, educación ambiental, investigación educativa, gestión escolar. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0554-1231.

Published

2023-04-28

How to Cite

Mejía-Pérez, G., González-Baños, J., & Alvarado-Pérez, F. (2023). Intergenerational social mobility in Mexico. The case of preschool graduates during the Covid 19 pandemic. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 14(39). https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.39.1527

Issue

Section

Territories