Quality of educational ties in the professional education of dancers

Authors

  • Alejandra Ferreiro Pérez Cenidi-Danza/INBA

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2015.15.145

Keywords:

memory, traditions, student-professor relationship, dance.

Abstract

This article explores the quality of educational ties in the study of dance, that suggest the way in which traditions and the memory of communities of professional schools of the National Institute of Fine Arts are created and recreated. And in particular of the Academy of Mexican Dance while showing the dynamics to create the identities of future professional dancers. I used the viewpoint of Raymundo Mier about the collective ties and its modalities to understand the strength of the experience and actions in the origin of forms of life and educational communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandra Ferreiro Pérez, Cenidi-Danza/INBA

<!--  /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}  /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:ES;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 3.0cm 70.85pt 3.0cm; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->        <p><span lang="ES">Bailarina, maestra e investigadora de danza y educación. Egresada de la Academia de la Danza Mexicana como profesora y ejecutante de danza folklórica. Ha estudiado pedagogía, educación e investigación artísticas y es Doctora en Ciencias Sociales por la UAM-Xochimilco y especialista certificada en el Lenguaje de la Danza por el Language of Dance Centre de Inglaterra. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores nivel II.</span></p> <p style="text-align: justify;"><span lang="ES">Se desempeña como investigadora del CENIDI-Danza José Limón del INBA. Imparte clases en la maestría de Desarrollo Educativo, línea de Educación Artística de la Universidad Pedagógica Nacional y en la maestría en investigación de la danza del Cenidi-Danza. Ha escrito artículos en revistas nacionales de pedagogía, arte y psicología social, capítulos en libros especializados de educación y semiótica y publicado libros de educación dancística y desarrollo de la creatividad por medio del movimiento y la danza. </span></p>

Published

2015-01-30

How to Cite

Ferreiro Pérez, A. (2015). Quality of educational ties in the professional education of dancers. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 6(15). https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2015.15.145

Issue

Section

Outlines