Qualities of Mathematics teachers that had a positive impact for future Mathematics teachers

Authors

  • Natalia Sgreccia
  • Mariela Cirelli
  • María Beatriz Vital

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.346

Keywords:

biography, teacher, mathematics, secondary schoo, Argentina

Abstract

This article analyzes the qualities of teachers in mathematics that were remembered as good teachers by young university students who just enrolled for the degree in Teachers in Mathematics at the National University of Rosario (Argentina), in the framework of an activity in which they are asked to remember two of the best teachers of their entire schooling. The obtained results are compared with qualities of "good teachers" in general (of any discipline) in order to analyze the relevance of certain features in the teachers of Mathematics compared with the teachers of any other discipline, according to candidates for teachers in Mathematics. Methodologically, it was possible to take into account a great accumulation of data in order to make qualitative interpretations through the technique of content analysis. There are many similarities among the memorable teachers of the study, regardless of discipline, as well as some distinctive features of the teachers of Mathematics. The authors point out the importance of the school biography for the construction of the teacher's professional knowledge, particularizing in the Professorship in Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Sgreccia

Argentina. Doctora en Humanidades y Artes con mención en Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Rosario, Argentina; Magíster en Didácticas Específicas con mención en el área Matemática, Universidad Nacional del Litoral, Argentina. Profesora Asociada Dedicación Exclusiva en el Departamento de Matemática de la Escuela de Ciencias Exactas y Naturales, Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura, Universidad Nacional de Rosario. Temas de investigación: formación de profesores en matemática, didáctica de la geometría, recursos didácticos y educación a distancia [sgreccia@fceia.unr.edu.ar].

Mariela Cirelli

Mexicana. Doctora en Ciencias con especialidad en Investigación Educativa por el DIE, del Cinvestav, IPN, México. Profesora investigadora del DIE, CINVESTAV, IPN. Temas de investigación: políticas e instituciones de educación, ciencia y tecnología; jóvenes: educación, trabajo y salud [cirelli@fceia.unr.edu.ar].

María Beatriz Vital

Argentina. Licenciada en Matemática, Universidad Nacional de Rosario, Argentina; Profesora de Enseñanza Media y Superior en Matemática, Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Profesora Adjunta Dedicación Semiexclusiva en el Departamento de Matemática de la Escuela de Ciencias Exactas y Naturales, y en el Departamento de Matemática de la Escuela de Formación Básica de la Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura, Universidad Nacional de Rosario. Temas de investigación: formación de profesores en Matemática [vital@fceia.unr.edu.ar].

Published

2019-02-01

How to Cite

Sgreccia, N., Cirelli, M., & Vital, M. B. (2019). Qualities of Mathematics teachers that had a positive impact for future Mathematics teachers. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 10(27), 172–193. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.346

Issue

Section

Outlines