Redesigning curriculum by competencies: experience in initial university training in Chile

Authors

  • Verónica Díaz-Quezada
  • Álvaro Poblete-Letelier
  • Mónica Gallardo-González

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.341

Keywords:

quality assessment, higher education, curriculum redesign, competency-based approach, mathematics teacher training, Chile

Abstract

This work describes the experience and results of redesigning curriculum by competences for the degree in Pedagogy of Mathematics and Computing at the University of Los Lagos, Chile. The context and the totality of the phases of the redesign are detailed. The concrete results emerged from the degree’s self-assessment process, which now has a new study plan, a graduation profile appropriate to the competency-based curriculum, and a significant improvement in degree rates, in addition to strengthening students' fundamental skills, certified by the National Accreditation Commission.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Díaz-Quezada

Chilena. Doctora en Educación con Especialización en Matemática, Universidad Academia Humanismo Cristiano, Chile; Magister en Evaluación Educacional, Universidad de Playa Ancha de Ciencias de la Educación, Chile. Profesora Titular, Departamento Ciencias Exactas, Universidad de Los Lagos, Chile. Temas de investigación: educación matemática/didáctica de la matemática, resolución de problemas en matemáticas, competencias en matemáticas, evaluación educativa [mvdiaz@ulagos.cl].

Álvaro Poblete-Letelier

Chileno. Doctor en Didáctica de la Matemática, Universitè Laval, Canadá; Magister en Enseñanza de la Matemática, Universidad de Campinas, Brasil. Profesor Titular, Departamento Ciencias Exactas, Universidad de Los Lagos, Chile. Temas de investigación: educación matemática/didáctica de la matemática, resolución de problemas en matemáticas, competencias en matemáticas [apoblete@ulagos.cl].

Mónica Gallardo-González

Chilena. Master en Ingeniería de Medios para la Educación, Universidad de Poitiers, Francia; Universidad Técnica de Lisboa, Portugal; Universidad Nacional de Educación a Distancia, España. Profesora Asistente, Departamento Ciencias Exactas, Universidad de Los Lagos, Chile. Temas de investigación: informática educativa, tecnología educativa [mgallardo@ulagos.cl].

Published

2019-02-01

How to Cite

Díaz-Quezada, V., Poblete-Letelier, Álvaro, & Gallardo-González, M. (2019). Redesigning curriculum by competencies: experience in initial university training in Chile. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 10(27), 72–91. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.341

Issue

Section

Territories