Professional praxis under the Integrated Humanistic Model based on Abilities of the Autonomous University of Tlaxcala

Authors

  • Ernesto Ramírez-Vicente Universidad Autónoma de Tlaxcala

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.44.1896

Keywords:

praxis, abilites, curriculum, humanism, Mexico

Abstract

The Integrative Humanistic Model based on Abilities of the Autonomous University of Tlaxcala implies a necessary, innovative and relevant invigoration of the university curricula. The traditional neoliberal competencies are being replaced by the development of abilities through a philosophical notion, praxis, which integrates professional and humanistic training in the Seminar for the Integration of Professional Praxis from the beginning of all undergraduate programs. This approach aims to shape graduates into highly skilled professionals with a strong sense of social responsibility. The authors emphasize the importance of redefining praxis and the formal curriculum from a transformative perspective, contributing to the establishment of a new paradigm that extends beyond educational and economic realms to encompass cultural aspects, transcending the boundaries of the state of Tlaxcala.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ernesto Ramírez-Vicente, Universidad Autónoma de Tlaxcala

Español. Doctor en Sociología, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México. Profesor de Tiempo Completo Asociado nivel “A”, Centro de Investigación Educativa, Universidad Autónoma de Tlaxcala, México. Temas de investigación: educación, sociología de la educación, sociología de la cultura, fundamentos sociales de la educación, cine como recurso didáctico. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1053-8114.

References

Alemán, Manuel (1987), Praxis y educación, Teorías subyacentes en el sistema psicopedagógico de Freire, Canarias, Caja Insular de Ahorros.

Avilez, Ricardo-José (2006), La búsqueda humanizante, Puebla, Universidad Iberoamericana.

Bourdieu, Pierre (1992), El sentido práctico, Madrid, Ediciones Taurus.

Canclini, Rebeca-Isabel (2014), “La noción de praxis en Hanna Arendt, su doble distinción de la theoría y del trabajo”, Agora Philosophica, Revista marplatense de filosofía, vol. 15, núms. 29-30, pp. 30-49, <http://www.agoraphilosophica.com/agora29-30.html> [Consulta: marzo de 2024].

Carroll, Archie (1991), “The pyramid of corporate social responsibility, toward the moral management of organizational stakeholders”, Business Horizons, vol. 34, núm. 4, pp. 39-48, Universidad de Indiana, Elsevier.

De Souza Santos, Boaventura (2021), Descolonizar la Universidad. El desafío de la justicia cognitiva global, Buenos Aires, CLACSO.

De Souza Santos, Boaventura (2020), La cruel pedagogía del virus, Madrid, Akal.

Dubar, C. y Tripier, P. (1998), Sociologías de la identidad, Madrid, Ediciones Talasa.

Freire, Paulo (1969), Sobre la acción cultural, Santiago de Chile, 1969.

Gherardi, Silvia, y Davide Nicolini (2001), “The sociological foundations of organizational learning”, en M. Dierkes, A. Berthoin Antal, J. Child e I. Nonaka (eds.), Handbook of organizational learning and knowledge, pp. 35-60, Oxford, Oxford University Press.

Gómez, Rafael (2011), “La praxis como el lugar de la «verdad»”, Franciscanum, Revista de las Ciencias del Espíritu, vol. LIII, núm. 155, enero-junio, pp. 145-181, Bogotá, Universidad de San Buenaventura.

Gramsci, Antonio (1970), Introducción a la filosofía de la praxis, Barcelona, Península.

Greco, Orlando (2008), Diccionario de Sociología, Buenos Aires, Valleta Ediciones.

Gutiérrez, Francisco (1984), Educación como praxis política, México, Siglo XXI.

Lizaola, Julieta (2020), La educación en la teoría política de Gramsci, México, UNAM.

Monedero, Juan-Carlos (2013), Curso urgente de política para gente decente, Barcelona, Seix Barral.

Nussbaum, Martha (2012), Crear capacidades, propuesta para el desarrollo humano, Barcelona, Paidós.

Ortiz, Serafín y Ángel Díaz-Barriga (2023), Fundamentos y orientaciones del Modelo Humanista Integrador basado en Capacidades (MHIC), Ciudad de México, Newton.

Schon, Donald-Alan (1987), El profesional reflexivo, ¿cómo piensan los profesionales cuando actúan?, Barcelona, Paidós.

Urteaga, Eguzki (2008), “Sociología de las profesiones, una teoría de la complejidad”, Lan Harremanak, núm. 18, pp. 169-198, Bilbao, Universidad del País Vasco.

Published

2024-10-01

How to Cite

Ramírez-Vicente, E. (2024). Professional praxis under the Integrated Humanistic Model based on Abilities of the Autonomous University of Tlaxcala. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 15(44), 154–168. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2024.44.1896

Issue

Section

Outlines