The institutionalization of the educational imaginary: policies and institutional change in Mexican universities

Authors

  • Guillermo-Isaac González-Rodríguez CLACSO
  • Maira-Beatriz García-Híjar Universidad Pedagógica Nacional, Red Iberoamericana de Estudios sobre la Oralidad (RIEO).

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.40.1550

Keywords:

educational modernization, imaginary, higher education institutions, universities, institutional change, Mexico

Abstract

This article focuses on three moments in the modernization of higher education in Mexico from the perspective of institutional change and public policies. Its purpose is to identify the elements that make up the phases through which universities have gone through in the last three decades. Using a qualitative methodology with an analytical descriptive method, the authors present the main factors inherent to the processes of change; on this basis, they formulate three assumptions based on institutional isomorphism as an imaginary, which intertwine the processes, rituals and routines generated in the university spaces in their relationship with the State.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guillermo-Isaac González-Rodríguez, CLACSO

Mexicano, Doctor en Gestión de la Educación Superior por la Universidad de Guadalajara, México; Maestro en Gestión y Políticas de la Educación Superior y especialidad en Investigación social por CLACSO. Profesor investigador del Instituto Tecnológico José Mario Molina Pasquel y Henríquez, México. Temas de investigación: cambio institucional e imaginarios sociales, trayectorias formativas y especio institucional, políticas y biocultura para el desarrollo local. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4584-1773. guillermo.gonzalez@zapopan.tecmm.edu.mx

Maira-Beatriz García-Híjar, Universidad Pedagógica Nacional, Red Iberoamericana de Estudios sobre la Oralidad (RIEO).

Mexicana, Maestra en Tecnologías para el Aprendizaje por la Universidad de Guadalajara, México. Profesora investigadora en la Universidad Pedagógica Nacional, miembro de la Red Iberoamericana de Estudios sobre la Oralidad (RIEO). Temas de investigación: aprendizaje a lo largo de la vida, tecnologías educativas, educación superior, trabajadores nómadas del conocimiento. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1945-8399. mghijar@gmail.com

Published

2023-06-01

How to Cite

González-Rodríguez, G.-I., & García-Híjar, M.-B. (2023). The institutionalization of the educational imaginary: policies and institutional change in Mexican universities. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 14(40), 152–170. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.40.1550

Issue

Section

Outlines