The practicum in teacher education under scrutiny: reflections of a student group enrolled at the Universidad de Cantabria

Authors

  • Ángela Saiz-Linares
  • Noelia Ceballos-López

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.344

Keywords:

practicum, tutoring, portfolio, reflective training, Spain

Abstract

This paper aims to understand and value the practicum experience of teachers from the perspective of the students enrolled at the University of Cantabria (Spain) and to propose some elements for improvement. A qualitative methodology has been used and information from in-depth interviews with a sample of six participants has been analyzed. The results show that the students value practicum far above more theoretical training, in some reflections where a vision of teaching based on technical support stands out. Likewise, a certain dissatisfaction is shown with the supervision of the university tutor and the portfolio as a tool for reflection. Finally, the authors discuss the role of the school tutor and the need to create spaces for shared reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángela Saiz-Linares

Española. Doctora en Educación por la Universidad de Cantabria, España. Profesora en el Departamento de Educación de la Universidad de Cantabria, España. Temas de investigación: formación inicial de los docentes y el practicum; dinámicas de inclusión y exclusión educativa y social, y la voz del alumnado [saizla@unican.es].

Noelia Ceballos-López

Española. Doctora en Educación por la Universidad de Cantabria, España. Profesora en el Departamento de Educación de la Universidad de Cantabria, España, y miembro del equipo de investigación IN-PARES, como docente e investigadora. Temas de investigación:  inclusión educativa, procesos de participación y voz del alumnado, investigación participativa. [noelia.ceballos@unican.es]

Published

2019-02-01

How to Cite

Saiz-Linares, Ángela, & Ceballos-López, N. (2019). The practicum in teacher education under scrutiny: reflections of a student group enrolled at the Universidad de Cantabria. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 10(27), 136–150. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.344

Issue

Section

Outlines