The didactic analysis as a basis for a course in the initial training of primary school teachers

Authors

  • Macarena Valenzuela-Molina
  • Elisabeth Ramos-Rodríguez
  • Lylian-Iris González-Plate
  • Jocelyn-Lysette Portugal-Villar

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.25.281

Keywords:

didactic analysis, mathematics, teacher training, Chile

Abstract

The design and implementation of an initial training course for teachers of mathematics to help understand how students relate to the professional knowledge provided in them, has been our focus. The authors start from the conception of formative process that approaches a functional view of the didactic knowledge of content, aimed at deepening on the meaning of the mathematical tasks that are involved in the lesson plans designed by future professors of three Chilean universities. From the qualitative para- digm, this research aims to show how the didactic analysis tool is useful to future teachers as a procedure to design, implement and evaluate the classes. Understanding these elements allows us to design courses more appropriate to the reality of initial training in the degrees of Chilean universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Macarena Valenzuela-Molina

Chilena. Doctoranda, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Profesora, Universidad Alberto Hurtado, Chile. Temas de investigación: formación de profesores, desarrollo profesional docente, didáctica de la aritmética [mvalenzuelamolina@gmail.com].

Elisabeth Ramos-Rodríguez

Chilena. Doctora en Ciencias de la Educación, Universidad de Granada. Profesora asociada, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Temas de investigación: formación de profesores, desarrollo profesional docente, didáctica de la matemática, modelación matemática [elisabeth.ramos@pucv.cl].

Lylian-Iris González-Plate

Chilena. Doctora, Universidad de Granada, España. Profesora Jerarquía Adjunto, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Temas de investigación: formación inicial de docentes, educación física escolar, didáctica de la educación física, concepciones en torno a la corporeidad [lylian.gonzalez@pucv.cl].

Jocelyn-Lysette Portugal-Villar

Chilena. Magister en Curriculum y Evaluación, Universidad La República, Chile, Doctora en Educación, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Chile. Docente Escuela de Educación, Universidad Santo Tomás, Santiago de Chile. Temas de investigación: formación inicial docente, prácticas pedagógicas, saber pedagógico, identidad profesional [jportugal@santotomas.cl].

Published

2018-06-01

How to Cite

Valenzuela-Molina, M., Ramos-Rodríguez, E., González-Plate, L.-I., & Portugal-Villar, J.-L. (2018). The didactic analysis as a basis for a course in the initial training of primary school teachers. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 9(25), 118–137. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.25.281

Issue

Section

Outlines