Egocentric networks and academic trajectory of newly admitted students in higher education institutions in Chihuahua

Authors

  • Javier Hernández-Santiago UNAM
  • Elizabeth Bautista Flores Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
  • Oscar Sánchez Carlos (QEPD) Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

DOI:

https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.39.1534

Keywords:

egocentric networks, academic trajectory, university students, Chihuahua, Mexico

Abstract

This article analyzes the egocentric networks that newly admitted students in higher education institutions rely on. The study was quantitative and involved 76% of the population enrolled in August 2018 at the Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Nuevo Casas Grandes campus in Chihuahua City, Mexico. The purpose was to compare the characteristics of the egocentric network of university students with different academic status (failing, regular and lagging), in order to determine the types of relationships, density and attributes of the actors in the academic trajectory of the students. The methodology used was the analysis of social networks, based on a General Social Survey name generator questionnaire, in which we found that kinships are stronger and more intimate when the relationship is between women (homophily); this has an important impact on the students’ decision making and academic trajectory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Hernández-Santiago, UNAM

Mexicano. Doctor en Ciencias Políticas y Sociales con orientación en Sociología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Estancia posdoctoral en la Facultad de Estudios Superiores Aragón, UNAM. Temas de investigación: conflictos escolares en universidades interculturales y escuelas para la paz, utilizando la perspectiva de Análisis de Redes Sociales (ARS). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4265-1181.

Elizabeth Bautista Flores, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Mexicana. Doctora en Ciencias Sociales, con especialidad en Comunicación y Política por la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco (UAM-X). Profesora de Tiempo Completo en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, División Mulitidisciplinaria en Nuevo Casas Grandes, Chihuahua. Temas de investigación: trayectorias académicas en estudiantes de primer ingreso a nivel superior y bienestar social. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2197-1493.

Oscar Sánchez Carlos (QEPD) , Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Mexicano. Doctor en Ciencias por el Colegio de Posgraduados (COLPOS). Profesor de tiempo completo en la División Multidisciplinaria en Nuevo Casas Grandes de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, División Mulitidisciplinaria en Nuevo Casas Grandes, Chihuahua, México. Temas de investigación: trayectorias académicas en estudiantes de primer ingreso a nivel superior y bienestar Social. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9154-9810.

Published

2023-04-28

How to Cite

Hernández-Santiago, J., Bautista Flores, E., & Sánchez Carlos (QEPD) , O. (2023). Egocentric networks and academic trajectory of newly admitted students in higher education institutions in Chihuahua. Revista Iberoamericana De Educación Superior, 14(39). https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2023.39.1534

Issue

Section

Outlines